Hipoteka stanowi ograniczone prawo rzeczowe i służy wierzycielowi jako zabezpieczenie jego wierzytelności wynikającej z danego stosunku prawnego, a w razie problemów z uzyskaniem zaspokojenia od dłużnika, hipoteka pozwala na dochodzenia roszczeń nią objętych z pierwszeństwem przed wierzycielami osobistymi właściciela obciążonej nieruchomości. Hipoteka powstaje z chwilą jej wpisania do księgi wieczystej nieruchomości – po uprzednim złożeniu przez właściciela nieruchomości wniosku o wpis hipoteki.
Opłata
Za złożenie wniosku wymagane jest uiszczenie opłaty w wysokości 200 zł.
Właściwy Sąd
Wniosek należy złożyć w Sądzie Rejonowym właściwym ze względu położenia nieruchomości
Uwagi techniczne
- wniosek o wpis hipoteki składamy na gotowym formularzu – formularz do pobrania – możemy uzyskać go także na miejscu w wydziałach ksiąg wieczystych w sądzie rejonowym, (jeśli drukujemy wniosek samodzielnie, korzystając w wyżej zamieszczonego linku do formularza, należy zwrócić uwagę by wydrukować go dwustronnie)
- wniosek należy wypełnić czytelnie, bez skreśleń i poprawek, najlepiej drukowanymi literami (bądź na komputerze),
- należy zaopatrzyć się w dwa egzemplarze wypełnionego wniosku, bowiem jeden zostawiamy w Sądzie, a drugi jako potwierdzenie jest dla nas,
- i na koniec rzecz pozornie oczywista, ale jakże istotna – pamiętaj o podpisie!
Co należy dołączyć do wniosku
Aby nasz wniosek odniósł zamierzony skutek, musimy załączyć do niego dokumenty:
- potwierdzenie tego, że został nam udzielony kredyt/pożyczka (najczęściej zaświadczenie z Banku o udzielonym kredycie/pożyczce)
- oraz oświadczenie o ustanowieniu hipoteki – w przypadku kredytu/pożyczki udzielonych przez Bank, będzie to dokument, który Bank sporządzi w oparciu o wyrażoną przez kredytobiorcę/pożyczkobiorcę zgodę na ustanowienie hipoteki. à jak uzyskać takie oświadczenie ? – udaj się do swojego Banku.
Ważne: przy oświadczeniu o ustanowieniu hipoteki, w wypadku kiedy wierzycielem będzie podmiot inny niż Bank, musi zostać dochowana forma aktu notarialnego. - Nieodzownym elementem warunkującym skuteczność złożonego przez nas wniosku jest także potwierdzenie, że dokonaliśmy opłaty – na przykład w postaci potwierdzenia wykonanego przelewu.
Jak wypełnić formularz (wypełniony wzór znajduje się na dole artykułu)
-
- oznaczamy sąd właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości oraz podajemy odpowiednie oznaczenie wydziału;
- podajemy numer księgi wieczystej;
- kolejne pola należy przekreślić, następnie zaznaczyć krzyżykiem pole „wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki” oraz uzupełnić poniższe pole o treść roszczenia – czyli określić czego się domagamy, (określić umowę, dla której hipoteka ma stanowić zabezpieczenie, podmiot który jej udzielił oraz kwotę do jakiej wysokości na zostać ustanowiona);
- uzupełniamy dane wnioskodawcy oraz jego miejsce zamieszkania (w nagłówku skreślamy kolejno uczestnika postępowania oraz siedzibę), pola dotyczące adresu do doręczeń przekreślamy;
- następnie wypełniamy dane uczestnika postępowania (czyli wierzyciela – najczęściej Banku) – w nagłówkach skreślamy kolejno wnioskodawcę oraz miejsce zamieszkania), pola dotyczące adresu do doręczeń przekreślamy;
- wymieniamy załączniki – czyli dokumenty dołączone do wniosku;
- w ostatniej rubryce wpisujemy dane wnioskodawcy, datę i składamy własnoręczny podpis;
- wszystkie niewypełnione rubryki przekreślamy- tak jak w załączonym poniżej wzorze.
Dodaj Komentarz