Ochrona konsumenta Upadłość Konsumencka

Upadłość praktyczny poradnik – ile kosztuje upadłość konsumencka?

ile kosztuje Upadłość Konsumencka
Upadłość praktyczny poradnik – ile kosztuje upadłość konsumencka?
5 (100%) 6 vote[s]

Dziś w rozmowie z Panem Krzysztofem Oppenheimem postaramy się odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje upadłość konsumencka, Jak ma się stosunek ceny do jakości i na co uważać przy wyborze kancelarii, która nas reprezentuje.

Łatwe Prawo: Ostatnio trafiła do nas osoba, która szukając kancelarii do pomocy w ogłoszeniu upadłości konsumenckiej, usłyszał cenę za taką usługę – 15 tys. zł.  Trochę drogo, jak na nasz gust. Proszę o Pana opinię w tej kwestii.

Ile to kosztuje upadłość konsumencka – Czy 15 000 zł to dużo?

Krzysztof Oppenheim: Powiem tak – znam droższe oferty. Najwyższa kwota, jaka została zaproponowana moim klientom – tj. zanim trafili oni do mojej Kancelarii – było to 30 tys. zł netto. Dokładniej: razy dwa taka kwota, bo chodziło o upadłość obojga małżonków. Nie można takiej „oferty” ocenić inaczej jak zwykłe zdzierstwo. Ale są także – na polskim rynku – lepsi naciągacze: na „upadłość konsumencką w Wielkiej Brytanii”. Łączny koszt takiej usługi, wraz z koniecznymi pobytami (co pewien czas) w Anglii może dojść do 100 tysięcy złotych. Niedawno jedna z moich niedoszłych klientek  („niedoszłych”, bo po  konsultacji ze mną jednak zdecydowała się na upadłość w Anglii) poskarżyła się, że taka firma  ją oszukała. Procedura trwała ponad rok, kosztowała prawie 70 tys. zł i na końcu – figa z makiem. Co do Pana pytania: uważam, że kwota 15 tys. zł za przygotowanie wniosku o upadłość konsumencką to także stanowczo za dużo.

Jaki jest uczciwy poziom cen za przeprowadzenie upadłości konsumenckiej?

Łatwe Prawo: A jakie ceny uznaje Pan za uczciwe, jeśli chodzi o pomoc w uzyskaniu statusu upadłego konsumenta?

Krzysztof Oppenheim: Jeśli mamy do czynienia za sprawą stosunkowo prostą (niestety takich jest mało), oceniam, że praca nad takim wnioskiem nie powinna przekraczać kwoty 2 500 zł.  Co do tych trudnych i bardzo trudnych – a do takich zaliczam m.in. wnioski o upadłość konsumencką byłych przedsiębiorców – łączna kwota za taką usługę to wartość (według mojej wyceny) nie więcej od 10 tys. zł. W tego typu sytuacjach dość często podchodzimy do sprawy dwuetapowo, tj. jako krok pierwszy przygotowujemy dla klienta wniosek o upadłość jego firmy. Wniosek właściwy, czyli o upadłość konsumencką składamy dopiero, kiedy sąd oddali wniosek pierwszy (czyli ten o upadłość klienta jako przedsiębiorcy). Dlatego koszt takich działań znacząco różni się od opracowania prostej sprawy, gdzie mamy na przykład tylko jedno zadłużenie, oraz klienta, któremu nie można zarzucić rażącego niedbalstwa. W trudnych sprawach można także część wynagrodzenia potraktować jako „premię za sukces”, my taki wariant często stosujemy przy współpracy z klientami.

Niska cena to niska jakość?

Łatwe Prawo: Jedna kwestia mnie nurtuje:  jak możemy ocenić, czy niska cena usługi nie oznacza także marnej jakości usługi?

Krzysztof Oppenheim: To trudne pytanie. Niestety osoba nie znająca się na rzeczy, nie do końca potrafi odróżnić fuszera od fachowca. Szczególnie, że „doradcy” z tej pierwszej grupy, często świetnie opanowali technikę autopromocji. Aby więc nie wpaść w ręce amatorów lub naciągaczy, zalecam bardzo dokładną analizą treści materiałów, które znajdziemy w Internecie na temat danej kancelarii. Chodzi głównie o opinie klientów, ale także o sposób przedstawiania informacji na temat upadłości konsumenckiej. Niemal każda, szanująca się kancelaria prowadzi bloga na temat upadłości konsumenckiej, lub cykliczne porady. Brak takich publikacji na stronie www danej kancelarii wzbudziłoby na pewno moje podejrzenie, że to nie ten adres.

Jak wybrać Kancelarie do upadłości konsumenckiej

Łatwe Prawo: Czyli nie możemy do tematu podejść prosto, tak jak np. z wyborem hotelu: drogi hotel to zawsze wysoki standard, a te najtańsze, zwykle 1-gwiazdowe, mogą nas niemile zaskoczyć?

Krzysztof Oppenheim: Takie podejście może zakończyć się tragicznie. Jeśli cena prostej usługi jest potwornie przemarżowana, to bardzo jest prawdopodobne, iż  trafiliśmy do oszustów lub naciągaczy. Powierzanie takiej kancelarii swojej sprawy jest ogromnym ryzykiem, bo możemy stracić nie tylko pieniądze, ale także szanse na uzyskanie statusu upadłego. Jeśli bowiem taka pseudo-pomoc zakończy się oddaleniem wniosku, to dodatkowo przez 10 kolejnych lat nie możemy skutecznie ubiegać się o upadłość konsumencką. Także, gdybyśmy chcieli po raz drugi, ubiegać się o status upadłego, z udziałem profesjonalnej kancelarii.

Jakie ceny za upadłość – Krzysztof Oppenheim

Łatwe Prawo: A jakie ceny obowiązują w Pana Kancelarii za pomoc w uzyskaniu upadłości konsumenckiej?

Krzysztof Oppenheim: Nie stosujemy jednego cennika. W szczególności, że skala trudności danej sprawy może być – załóżmy – od 1 do 10. Jeśli jednak uznamy, że dany temat mieści się w skali „średniej statystycznej”, czyli trudność tematu ocenię na poziomie od 3 do 8, nasza usługa będzie wtedy kosztować od 3 do 5 tysięcy złotych.  Czyli: da się taką stawkę udźwignąć, mam na uwadze możliwości naszych klientów. Dodatkowo, przy wycenie kosztów nie bierzemy pod uwagę łącznej kwoty zadłużenia, a jedynie faktyczne zaangażowanie pracowników Kancelarii przy pracy nad daną sprawą. Jeszcze inna kwestia: jeśli sprawę uznam za beznadziejną, nie przyjmę jej nawet za 20 tys. zł. Etyka zawodowa w tej branży jest niezwykle istotna, takie jest przynajmniej moje zdanie w tej kwestii. Tylko takie podejście ma sens w działalności antywindykacyjnej – jest to oczywiście moja opinia.

Łatwe Prawo: Bardzo dziękuję za rozmowę. A w kolejnej chcielibyśmy z Panem  porozmawiać właśnie o tych trudnych sprawach. Czyli kiedy jest największe ryzyko, iż sąd oddali wniosek o upadłość konsumencką.

Krzysztof Oppenheim

ekspert finansowy od kredytów hipotecznych, restrukturyzacji i konsolidacji zobowiązań, związany z bankowością od 1993 r.  Specjalizuje się także m.in. w upadłości konsumenckiej (od początku 2015 roku), rozwiązywaniu problemów kredytów „frankowych”, oraz w pomocy kredytobiorcom przy ich sporach z bankami. Od kilku lat prowadzi Kancelarię Finansową ze specjalizacją – antywindykacja.

Dodaj Komentarz

Zostaw komentarz

Jeżeli potrzebujesz pomocy w sprawach Upadłości Konsumenckiej zapraszam do kontaktu

Krzysztof Oppenheim

Wypełnij formularz

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Telefon (wymagane)

Temat

Treść wiadomości

Akceptuję Politykę Prywatności