Ochrona konsumenta

Kiedy klauzula umowna jest niedozwolona?

Plik dokumentów
Rate this post

Art. 7 ustawy o ochronie praw konsumenta

Konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w ustawie. Postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy ustawy.

Kodeks cywilny przewiduje zasadę swobody umów, jednak polski ustawodawca uznał za zasadne jej ograniczenie w uzasadnionych przypadkach, a jednym z instrumentów ochrony konsumentów jest wprowadzenie pojęcia klauzuli niedozwolonych.

Mamy z nimi do czynienia, gdy konsument nie ma możliwości indywidualnego negocjowania warunków umowy, a któreś z jego postanowień kształtuje prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami lub rażąco naruszają jego interesy. Dotyczy to więc w szczególności sytuacji, gdy konsument może jedynie przyjąć lub odrzucić umowę w całości, nie mając rzeczywistego wpływu na jej postanowienia. Będzie to sytuacja, gdy zawiera na przykład  umowę z bankiem lub biurem podróży. Nie dotyczy to głównych świadczeń stron – jak cena – jeżeli sformułowano je jednoznacznie. Ciężar dowodu, że dane postanowienie zostało uzgodnione indywidualnie, spoczywa na tym, kto się na to powołuje. Z reguły będzie to więc przedsiębiorca, który spróbuje w ten sposób oddalić zarzut o zastosowanie postanowienia niedozwolonego.

Przykładowe klauzule niedozwolone wymienione w artykule 3853 KC:

  • wykluczają możliwość odstąpienia od umowy,
  • wyłączają lub ograniczają względem konsumenta odpowiedzialność za szkodę na osobie
  • uzależniają realizację umowy od okoliczności zależnych tylko od woli kontrahenta
  • przyznają tylko kontrahentowi stwierdzanie wykonania świadczenia zgodnie z umową
  • przewidują, że umowa zawarta na czas określony ulega przedłużeniu, jeżeli konsument nie złoży przeciwnego oświadczenia
  • wyłączają lub ograniczają odpowiedzialność przedsiębiorcy za nienależyte wykonanie zobowiązania,
  • przyznają przedsiębiorcy wyłączne prawo do wiążącej interpretacji umowy
  • przyznają przedsiębiorcy prawo do jednostronnej zmiany umowy bez ważnej przyczyny

Łącznie kodeks wymienia 23 postanowienia, które należy uznać za niedozwolone. Nie jest to katalog wyczerpujący, a raczej pomagający w interpretacji postanowień umów. Na ich podstawie można uznać konkretną klauzulę w konkretnej umowie za niedozwoloną. Spójrzmy na przykłady klauzul, które zostały uznane za niedozwolone:

Klauzule Niedozwolone
  1. „za rozpatrzenie nieuzasadnionej reklamacji 20,00 zł”
  2. „w przypadku zakupu imprez po cenach promocyjnych, last minute, specjalnych nie podlegają one reklamacji”
  3. „X nie ponosi odpowiedzialności w stosunku do Uczestników ponad kwotę rzeczywistej szkody, ogranicza ją do dwukrotności ceny imprezy turystycznej oraz nie odpowiada za szkody moralne”
  4. „Biuro nie ponosi odpowiedzialności za szkody spowodowane działaniem osób trzecich takie jak kradzieże, rabunki, pożary. Biuro odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy za zasadzie winy”
  5. „Organizator nie ponosi odpowiedzialności z tytułu informacji udzielonych przez agentów, a odbiegających od określonych niniejszymi warunkami postanowień. Ponadto organizator nie ponosi odpowiedzialności za udzielone przez Agentów informacje sprzeczne z treścią katalogów i biuletynów informacyjnych, zawierających aktualną ofertę Organizatora”
  6. „Kapitałowiec, mając na uwadze treść i czas stosunku prawnego jakie strony zawiązują, stosownie do brzmienia art. 101 Kodeksu cywilnego zrzeka się możliwości odwołania pełnomocnictwa i czyni je nie wygasającym nawet po śmierci”
  7. „Organizator nie ponosi odpowiedzialności za zagubiony, skradziony lub zniszczony w czasie imprezy bagaż Uczestnika”
  8. „W przypadku nieuzasadnionej reklamacji Zamawiającego zostanie on obciążony kosztami obsługi reklamacji poniesionymi przez Wykonawcę w tym kosztami związanymi z przyjazdem serwisu”
  9. „Każdy przypadek rozwiązania umowy pociąga za sobą obowiązek zapłaty przez zawierającego umowę kosztów manipulacyjnych wg obowiązującego cennika”
  10. „Do reklamowanego lub zwracanego produktu konieczne jest dołączenie paragonu”
  11. „W przypadku reklamacji, klient zobowiązany jest wysłać towar na swój koszt, z dołączonym paragonem (fakturą) zakupu oraz wypełnionym zgłoszeniem reklamacyjnym”
  12. „Zwracany lub reklamowany towar należy przysłać do nas tylko i wyłącznie za pośrednictwem Poczty Polskiej„
    1. „Właściciel Sklepu zastrzega sobie prawo do jednostronnej zmiany postanowień niniejszego Regulaminu w każdej chwili i bez konieczności uzasadniania przyczyny”
  1. „Rezygnacja z kursu następuje drogą pisemną i zobowiązuje do uiszczenia opłaty za cały kurs w terminie do 7 dni od zgłoszenia rezygnacji”
  2. „Przy odbiorze przesyłki Klient jest zobowiązany do rozpakowania przesyłki w celu sprawdzenia stanu i kompletności jej zawartości w obecności kuriera firmy przewozowej lub na poczcie. W razie stwierdzenia braku lub uszkodzenia, należy sporządzić protokół szkody, nie przyjmując towaru. Protokół szkody będzie podstawą do rozpatrzenia reklamacji”
  3. „Podstawą przyjęcia reklamacji jest przedstawienie przez Klienta dowodu zakupu towaru (paragon fiskalny lub faktura VAT)”

Dzięki istnieniu klauzul niedozwolonych prawo chroni więc konsumenta w wielu sytuacjach. Do 17 kwietnia 2016 roku klauzule niedozwolone wpisywano do rejestru. Zawiera on ponad siedem tysięcy klauzul uznanych wyrokiem sądu za niedozwolone. Część z nich w istocie się powtarza – wynika to z tego, że w Polsce nie istnieje prawo precedensu i każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie. Jednak znalezienie podobnego wpisu w rejestrze stanowi istotny argument w ewentualnym sporze z przedsiębiorcą. Rejestr można znaleźć tutaj https://decyzje.uokik.gov.pl/nd_wz_um.nsf

Klauzule, na temat których wszczęto postępowanie po 17 kwietnia 2016, publikowane są w bazie decyzji prezesa UOKiK:

 https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf

Jeśli umowa nie została jeszcze zawarta, a podobne postanowienie znajduje się w rejestrze lub w bazie, można się na niego powołać przed przedsiębiorcą z żądaniem zmiany umowy. Jeśli jednak umowa zostanie już zawarta, to można się oprzeć na postanowieniach z rejestru lub w zawiadomieniu do Prezesa lub w odwołaniu od jego decyzji do sądu.

Damian Karaszewski

Dodaj Komentarz

Zostaw komentarz